Els Serveis Socials d’Atenció Primària: Renda valenciana d’inclusió. Prestació professional. Itineraris.
INFORMACIÓ
BÀSICA
Del 15 de maig fins el 5 de juny. Online + telepresencial (sessió 5 de juny). 100 places.
PROFESSORAT
M.ª Teresa Azorín Giménez
Treballadora Social (9 anys). Ajuntaments de Novelda, Massamagrell, Foios; Mancomunitats de l’Horta Nord i Carraixet; Conselleria de Igualtat i Polítiques Inclusives (3 anys)
DESCRIPCIÓ
DEL CURS
La finalitat del present curs és ajudar professionals de l’educació social a dissenyar itineraris de formació sociolaboral mitjançant l’apoderament de la persona usuària del servei i l’aproximació a l’entorn pròxim com a factor d’oportunitat. Els continguts del curs incideixen en com realitzar un diagnòstic encertat de la persona usuària per a saber focalitzar la seua motivació i adequar els recursos disponibles. L’alumnat també aprendrà a implicar la persona usuària per a realitzar una anàlisi conjunta del seu entorn com a primer escenari potencial per a la seua inclusió sociolaboral.
OBJECTIUS
GENERALS
Capacitar les persones professionals d’educació social amb les habilitats necessàries per a fer costat a la inserció sociolaboral de les persones que atenen.
Aprendre a analitzar i intervindre en l’entorn d’aquestes persones per a facilitar i motivar la seua integració social i laboral.
Desenvolupar tècniques per a fomentar la motivació personal en la cerca i consecució d’itineraris sociolaborals.
CONTINGUTS.
UNITATS
DIDÀCTIQUES
1. Disseny d’itineraris d’inclusió sociolaboral:
- Què és un itinerari d’inclusió sociolaboral?
- Destinataris d’itineraris d’inclusió sociolaboral.
- Fases en el disseny d’itineraris d’inclusió sociolaboral.
- Models d’itineraris d’inclusió sociolaboral: personalització i treball col·lectiu.
2. Perfil de persones usuàries d’itineraris d’inclusió sociolaboral:
- La importància d’un bon diagnòstic en el disseny de l’itinerari d’inserció sociolaboral.
- Metodologia per a realitzar una entrevista diagnòstic.
- Altres tècniques implicatives per a definir el perfil de persona usuària d’itineraris d’inserció sociolaboral i fomentar la seua motivació, compromís i vincle amb el programa i l’educadora.
3. Oportunitats en l’entorn pròxim per a la inclusió social:
- Detecció d’oportunitats en l’entorn pròxim per al disseny d’itineraris d’inserció sociolaboral.
- Agents d’inserció sociolaboral en l’entorn pròxim.
- Adequació de recursos normalitzats i no normalitzats a les oportunitats d’inserció sociolaboral en l’entorn pròxim (realització material, empreses, formes…).
4. Apoderament de les persones usuàries d’itineraris d’inserció sociolaboral:
- Definició realista d’objectius i expectatives.
- Estratègies per a la promoció de l’autonomia i l’autoestima (habilitats individuals, horaris, organització… més enllà del laboral).
- Avaluació participativa.
5. Cas pràctic. Disseny d’itinerari d’inclusió sociolaboral a partir de perfil tipus.